Interview met creatief ondernemer Joyce van KIJKkalagrafie

Op Instagram volg ik Joyce van KIJKkalligrafie al een aardige tijd. Ze maakt mooie foto’s van haar werk en haar berichten zijn vaak met een persoonlijke touch. Inspirerend om te volgen! Joyce haar leven vult zich al ruim drie jaar met kalligraferen. Ze geeft workshops, ontwerpt stationery (papierwaren) voor bijzondere gelegenheden en heeft een webshop.

Joyce vertelt energiek en vol passie over hoe haar interesse is ontstaan voor kalligrafie en het ondernemen. In 2014 is Joyce getrouwd en was in voorbereiding op dit feest opzoek naar ideeën. Op Pinterest kwam ze handgeschreven trouwkaarten tegen. Dit maakte haar nieuwsgierig en wilde weten hoe dit gemaakt werd. Dit was haar eerste kennismaking met kalligrafie. Ze ging het zelf proberen en maakte zelf trouwkaarten, naamkaartjes etc. voor haar bruiloft. Haar idee was niet om dit verder te gaan ontwikkelen, maar het had wel haar interesse. Ze kreeg positieve reacties op haar trouwkaarten en werd gemotiveerd om te gaan onderzoeken of er hier in Nederland een markt voor was.

‘Eigenlijk is dit bedrijf dus de schuld van Pinterest’

Ze volgde toen nog de PABO, maar na ruim twee jaar is ze daarmee gestopt. Later is ze begonnen met de studie Pedagogische Wetenschappen in combinatie met haar bedrijf. Na een paar maanden liep haar bedrijf zo goed, dat ze moest gaan kiezen. Vanaf toen is ze volledig aan de slag gegaan voor KIJKkalligrafie.

Joyce heeft geen grafische opleiding gedaan of iets wat met creatief ondernemen te maken heeft. Ze heeft kalligraferen geleerd vanuit haar nieuwsgierigheid en met een dosis doorzettingsvermogen.

Joyce begon haar bedrijf alleen. Ik vroeg haar hoe dit was. Ze vertelde dat ze eigenlijk nooit alleen is geweest. Ze heeft een man die ook ondernemer is en ze is door zijn ondernemerschap geïnspireerd. Hij heeft haar geholpen met het opstarten van het bedrijf en nog steeds helpen en inspireren ze elkaar. Ze is ook aangemoedigd door collega’s in het vak. ‘Je hebt een platform nodig om te kunnen laten zien wat je kan. Het is belangrijk dat mensen je een kans willen geven en het vertrouwen in je hebben.’

Het is heel fijn om samen met je man te ondernemen. De ander begrijpt dat je soms nog even door moet werken en met welke dilemma’s je zit. Soms is het ook lastig, want voor je weet heb je het alleen maar over marketing.


‘Ik heb als ondernemer een veilige plek gecreëerd, vanuit daar kan ik andere stappen zetten en risico’s nemen’. Zoals ook team uitbreiding door de versterking van Geeske. Geeske heeft ook een eigen bedrijf en maakt trouwkaarten. Joyce verteld dat het fijn is om samen te werken. Het is een klankbord en je kunt elkaar spiegelen, vertelt Geeske. Joyce kan haar collega voor geen goud meer missen. Dit komt mede doordat ze vertrouwen in elkaar hebben, hierdoor loopt de samenwerking goed en is het een waardevolle aanvulling. De mentaliteit van de dames is ‘knopen doorhakken en gaan met die banaan’.


Als je een bedrijf begint moet je in de eerste jaren vaak onderzoeken wat je echt wil doen en wat goed loopt. Dit is een proces en kost tijd. Zo nam Joyce in het begin alles aan. Van logo’s ontwerpen tot welkoms borden voor op een bruiloft. Hierdoor kwam er teveel op haar af en kon ze zich niet focussen op dat wat ze wilde. Ze heeft hierin keuzes gemaakt en deze keuzes zijn belangrijk, want door focussen onderscheid je je van anderen!

Je moet met passie en visie een onderneming beginnen, anders kom je volgens Joyce nergens. Begin dus niet omdat je hetzelfde wil doen als andere. Doe het omdat het bij je past en omdat het je passie is.

‘Laat je niet beïnvloeden door je omgeving. Als je blijft vergelijken en hetzelfde blijft doen dan overstijg je nooit, want dan doe je hetzelfde! ’

Wat heb je nodig als ondernemer?
‘Nuchter kijken naar jezelf en een eigen idee hebben is belangrijk. Kijk realistisch en neem de tijd ervoor om er goed over na te denken. Of er markt voor is, wordt vaak vergeten te onderzoeken. Dit is wel belangrijk als je wilt dat je bedrijf goed gaat lopen. Blijf vernieuwen en zoeken naar wat mensen willen zien of afnemen en heb lef!’

Het ondernemen is niet altijd leuk. Joyce vertelt dat je een lange adem nodig hebt om door te zetten en soms is het echt even zwaar. Je bedrijf is je kindje, dus je wilt dat het goed gaat en dat alles positief verloopt. Je kunt er niet om heen, maar het 1e jaar is vallen en opstaan. Joyce vertelde dat ze wel eens op het punt heeft gestaan om te stoppen, maar na een periode van rust en door taken stop te zetten vond ze weer de energie om door te gaan.

Je moet blijven kijken naar waar gaat het mis en wat kan beter. Het is volgens de onderneemster nooit 100% succes, want je blijft ondernemen en onderzoeken naar wat beter of anders kan.

Als laatste nog tips voor (startende)ondernemers van Joyce:
Denk op langer termijn! Neem jezelf serieus, denk goed na wat je wil. Neem de tijd, want hardlopers zijn doodlopers. Eigen style ontwikkelen kost tijd en dat kan je niet vanaf moment één doen. Goede ideeën hebben geen houdbaarheidsdatum’

‘ Wees UNIEK door middel van vernieuwing en je eigen style, dan kom je er wel’.

Ik vond het inspirerend om Joyce te ontmoeten en te horen over hoe ze onderneemt. Vaak is het woord uniek gevallen. Als je echt uniek wilt zijn, moet je niet naar andere kijken! Anders word je beïnvloed en ben je niet meer jezelf.

Gerlinde Langerak
Gerlinde Langerak

Gerlinde (’89) begeleid jongeren en heeft een opleiding gevolgd voor binnenhuisontwerper. Ze wordt blij van mooie foto’s, cheesecake, koffie, fijne mensen, creatieve ideeën en mooie ontwerpen. Deze dingen komen samen op haar eigen blog LINNIG.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.